برش لوله:

در اجرای سیستم فاضلاب پوش فیت ممکن است طول‌های متفاوت لوله به کار گرفته شود؛ بنابراین در بسیاری مواقع نیاز به برش لوله‌ها علی‌الخصوص در لوله‌های دوسر سوکت وجود دارد. مهم‌ترین نکته در بریدن لوله‌ها مقطع عمودی محل برش است. همچنین این محل باید کاملاً صاف و عاری از پله یا پلیسه باشد.

استفاده از دستگاه لوله بر دستی یا دستگاه‌های سه‌کاره مناسب‌ترین و مطمئن‌ترین گزینه برای این کار است. در بسیاری از مراجع بین‌المللی حداقل سطح استانداردی برای برش را، استفاده از اره با تیغه تیز به‌ همراه شابلون عنوان کرده‌اند. (مطابق شکل روبرو)

کونیک کردن (پخ کردن) محل برش:

در سیستم پوش فیت، نصب به‌راحتی و از طریق قرار دادن لوله در سوکت که دارای حلقۀ آب‌بندی است صورت می‌گیرد. به‌منظور جلوگیری از آسیب دیدن حلقه‌های آب‌بندی و نیز نصب راحت‌تر، انتهای تمام لوله و اتصالات تولید شده در کارخانه دارای حالت اریب است؛ بنابراین لوله‌ها پس از انجام برش، باید حتماً کونیک (پخ) شوند. برای این منظور از دستگاه پخ کن/کونیک کن استفاده می‌شود. زاویۀ لبۀ کونیک شدۀ لوله باید حدوداً ۱۵ تا ۴۵ درجه باشد. همچنین می‌توان از دستگاه‌های لوله بر و پخ زن هم‌زمان که تحت عناوین مشابهی نظیر لوله بر سه‌پایه، روکات یا لوله بر سه‌کاره مشهور هستند استفاده کرد. این دستگاه‌ها عملیات مهار، برش و پخ زدن را هم‌زمان انجام می‌دهند. در جدول ذیل مشخصات پخ (کونیک ) استاندارد برای سایزهای مختلف لوله‌ها نشان داده شده است.

نصب وجا زدن :

برای جا زدن لوله یا اتصال درون سوکت حتماً باید از روان کنندۀ مناسبی که پایۀ غیرنفتی دارد استفاده شود. استفاده از روان‌کننده‌های ویژه نصب سیستم پوش فیت ، یکی از انتخاب‌های مناسب و کارآمد است که البته هزینۀ تمام ‌شدۀ بالاتری دارد. آب با مایع صابونی و نظایر آن گزینه دیگری برای جا زدن است که مقرون‌به‌صرفه‌تر نیز می‌باشد.

به‌ خاطر داشته باشید به هیچ عنوان از روان کننده با پایه مشتقات نفتی یا موادی که حالت خورندگی دارند نظیر روغن موتور، گریس، روغن الیف و یا نظایر آن برای نصب سیستم پوش فیت استفاده نشود.

برای جا زدن از نیروی یکنواخت یا چکش لاستیکی به‌گونه‌ای که آسیبی به لوله یا اتصال وارد نکند استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید