امروزه با افزایش مصرف ساپورت‌های تأسیساتی (C-Chanel) و کاربرد انکر و رول بولت در تأسیسات، مختصری در این خصوص و شیوه‌های نصب آن توضیح داده خواهد شد:

انکر مکانیکی – رول بولت (برگرفته از هیلتی): انواع انکر بولت مکانیکی در واقع گروهی از انکرها را شامل می‌شوند که کاشت آن‌ها در حفره ایجادشده در مصالح پایه به‌صورت مکانیکی انجام می‌شود. در کاشت مکانیکی لزوماً با توجه به مکانیسم عملکرد این‌گونه از انکرها که اصطکاکی می‌باشند، عنصر جایگذاری شونده می‌بایست دارای یک گوه یا پروانه درگیر شونده در اثر فشار پیچشی باشند. جایگذاری برخی عناصر فلزی در بتن جهت نصب ساپورت تأسیسات و یا آویز و یا ایجاد رایزرها عمدتاً از نوع کاشت انکر مکانیکی با عملکرد تأسیساتی می‌باشند.

تفاوت انکر بولت و رول بولت:

غالباً انکر بولت و رول بولت به‌جای یکدیگر به کار می‌روند. اگرچه مفاهیم آن‌ها بسیار به هم نزدیک است ولی رول بولت اصطلاح جا افتاده برای نوع خاصی از انکر بولت می‌باشد، در ادامه هریک از این مفاهیم را تعریف می‌کنیم تا تفاوت آن‌ها مشخص گردد.

رول بولت‌ها یک گونه از انواع انکربولت‌های مکانیکی هستند، در حالت کلی می‌توان هرگونه کاشت غیرشیمیایی را در گروه انکربولت‌ها قرار داد. عموماً رول بولت به‌گونه‌ای از اتصال پیچ و مهره‌ای اطلاق می‌شود که اجزای آن شامل یک پیچ با سر مخروطی شکل به‌همراه قطعه‌ای استوانه‌ای و مهره و واشر است.

در مدل‌های  جدید قطعه‌ای پروانه‌ای شکل جایگزین لوله استوانه‌ای آن شده است. در همه انواع رول بولت با سفت کردن مهره و ایجاد گشتاور پیچشی در مهره، قطعه درگیر شونده با بتن (معمولاً لوله چاکدار یا پروانه) باز شده و اتصال محکمی را بین بدنه رول بولت و مصالح پایه ایجاد می‌کند، این یکپارچگی ناشی از اصطکاک بین آن‌هاست. رول بولت‌ها از نظر تاریخچه به‌کارگیری پیش از انکرهای شیمیایی مورداستفاده قرار می‌گرفتند.

در اصطلاح اجرایی انکرهای HKV وHKD که در واقع جزو دسته‌بندی انکرهای مکانیکی قرار می‌گیرند را با نام بازاری انکرمعرفی می‌کنند. ویژگی بارز این دو انکر مکانیکی یعنی انکر HKV و انکر HKD این است که عملکرد آن‌ها مانند رول پلاک است، همان طور که برای نصب هرگونه پیچ روی دیوار بنایی ابتدا نیاز به سوراخ‌کاری و سپس نصب رول پلاک است، در سازه‌های بتنی نیز برای نصب هرگونه رزوه و پیچ نیاز به یک بستر رزوه داخل بتن می‌باشد که این همان عملکرد انکر HKV و انکر HKD است.
بدین صورت که پس از ایجاد سوراخ، انکر داخل بتن جایگذاری می‌شود و با ابزار نصب مخصوص در بتن محکم می‌گردد. سپس این رول پلاک فلزی آماده است تا هرگونه پیچ و یا رزوه را نگه‌دارد.

به ‌خاطر داشته باشید تنها انکر HKD را می‌توان در سقف‌های Hollow core به کار برد.

 

 
 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید