لوله قائم فاضلاب

لوله قائم فاضلاب


در لوله‌های قائم پوش فیت معمولاً دو حالت اتفاق می‌افتد که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

الف: بخشی از لوله در فاصله بین طبقات (سقف‌ها) در مصالح ساختمانی قرار دارد در این حالت تنها از یک یا دو بست متحرک (بسته به ارتفاع طبقه) در فاصله بین طبقات استفاده می‌شود. بست به‌کاررفته بهتر است از نوع دیواری باشد.

به‌عنوان یک قانون کلی در نظر داشته باشید در لوله‌های قائم بهتر است دقیقاً پشت سوکت را بست کاری کنید.

بنابراین در این حالت که بخشی از لوله قائم در مصالح سقف/کف و انشعاب افقی طبقات در زیر سقف قرار دارد، باید در ارتفاع طبقه به تعداد سوکت لوله بست یا بست‌های متحرک به کار گرفته شود. به همین دلیل برای پیش‌گیری از ازدیاد مصرف بست پیشنهاد می‌شود از شاخه‌های سه متری استفاده گردد تا میزان کمتری بست نیاز باشد

در تصویر روبرو  انشعاب از کف گرفته شده است.

 

 

ب – لوله‌های قائم در داخل داکت یا بر روی دیوار نصب شده است. در این حالت از یک بست ثابت FC در روی طبقه و درست زیر سوکت لوله و یک و یا دو بست متحرک GC (بسته به ارتفاع طبقه) در فاصله بین طبقات استفاده می‌شود.

 

بست‌ها بهتر است از نوع دیواری باشد. به ‌خاطر داشته باشید فاصله بست‌ها از یکدیگر باید مطابق جداول ارائه‌ شده در بند ۳.۱ باشد.

شرایط خاص بست کاری و ساپورتینگ لوله‌های عمودی
  1. در لوله‌های عمودی ترجیحاً از بست‌های دو پایه یا دیواری استفاده شود (چون از دوپیچ در پشت بست استفاده می‌شود تحمل بار دینامیکی بیشتری دارد و دچار پیچش احتمالی نمی‌گردد)؛ اما با توجه به محدودیت‌های معماری، کنار ستون‌ها و شرایط ویژه پروژه می‌توان از انواع دیگر بست‌ها نیز استفاده نمود.
  2. در شرایطی که لوله‌های قائم بر روی دیوار نصب می‌شوند و بنا به دلایلی مجبوریم فاصله لوله از دیوار را افزایش دهیم، بهتر است از پروفیل ۳۵*۳۵ که با انکر ۱۲ یا۱۰ به دیوار ثابت شده است، استفاده گردد. این مورد در خصوص سایزهای بالا به‌شدت پیشنهاد می‌گردد.
اجرا بر روی کف

با توجه به آنکه در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی اجرای سیستم فاضلاب بر روی کف صورت می‌گیرد و نیز ویرایش جدید مقررات ملی ساختمان مبحث ۱۶ – ۱۳۹۶ اشاره نموده است «که فاضلاب هر واحد ساختمانی باید در مسیرهایی انجام شود که استقلال واحدها حفظ شود»، اجرا بر روی کف اهمیت ویژه‌ای خواهد یافت. اصول اجرای پوش فیت در کف مانند اجرای زیر سقفی است و باید شیب‌بندی خطوط اجراشده به‌درستی صورت گیرد. این کار می‌تواند به‌وسیله بست یا مصالح ساختمانی صورت پذیرد. فقط باید به ‌خاطر داشته باشید که روی سوکت‌ها تا پیش از انجام تست پوشانده نشود. پس از اتمام تست و اطمینان از آب‌بندی، می‌توان روی لوله‌ها را پوشاند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید