اصول انبارداری لوله

اصول انبارداری لوله


به‌منظور اجرای سیستم‌های پوش فیت فاضلابی باید موارد ذیل را همواره به کار گرفت. به ‌خاطر داشته باشید که در نصب سیستم‌های فاضلابی سایلنت (که پوش فیت نیک پلاس نیز جزئی از آن است)، باید نکات مضاعفی را نیز در نظر داشت .

به‌صورت کلی آغاز تا پایان (start to finish) یک عملیات نصب را می‌توان به مراحل ذیل تقسیم‌بندی می‌کنیم:

  1. حمل ‌و نقل
  2. انبارش
  3. عملیات کارگاهی اولیه
  4. عملیات نصب
  5. تست و تحویل

حمل ‌و نقل

الف) حمل‌ و نقل لوله و اتصالات در بسته‌بندی اولیه کارخانه توصیه می‌گردد. در مواردی که نیاز است لوله یا اتصالی به‌صورت جداگانه و خارج از بسته‌بندی اولیه به محل پروژه ارسال شود بهتر است به شیوه مناسبی محافظت و بسته‌بندی گردد.

ب) لوله‌ها به‌صورت ترجیحاً افقی و مستقیم در وسیله نقلیه انبارش شود. به‌گونه‌ای که از آسیب دیدن به سوکت‌ها یا دوپهنی آن‌ها اکیداً خودداری گردد. ترجیحاً لوله‌ها در پایین و اتصالات در بالا در اتاق ماشین حمل چیدمان گردد.

ج) حمل‌ و نقل باید به‌گونه‌ای باشد که هیچ‌گونه آسیبی به لوله‌ها وارد نشود.

د) در هنگام تخلیه از پرت کردن لوله‌ها پرهیز گردد. به هنگام جابه‌جایی نیز از کشیدن لوله‌ها بر روی زمین خودداری شود.

. انبارش

الف) انبارش لوله و اتصالات باید در محل مناسبی به ‌دور از خاک و مصالح ساختمانی صورت گیرد. بهترین گزینه انبارش در محیطی دربسته و سرپوشیده است.

ب) محل انبار باید از وجود سنگ‌ریزه و اجسام تیز پاک گردد.

ج) لوله‌ها به‌صورت افقی بر روی شاسی فلزی یا پالت‌های چوبی و یا عمودی نگهداری شود. (بهترین شیوۀ انبارش لوله ها به‌صورت عمودی است.)

د) از قرار دادن اجسام سنگین بر روی لوله‌ها که باعث آسیب دیدن و دوپهنی لوله علی‌الخصوص در محل سوکت گردد خودداری کنید.

ه) حداکثر ارتفاع انبارش لوله‌ها بر روی یکدیگر در حالت افقی ۱.۵ متر است. ارتفاع انبارش بیشتر از این ارتفاع ، به لوله آسیب می‌زند.

ز) از انبار کردن لوله یا اتصالات به‌گونه‌ای که در معرض تابش مستقیم نور خورشید باشد اجتناب کنید؛ زیرا در درازمدت به خواص فیزیکی و مکانیکی آن آسیب می‌زند.

نکته: در سیستم پوش فیت نیک پلاس لوله‌ها در بسته‌های آنتی UV و اتصالات در کارتن بسته‌بندی می‌گردند که هیچ مشکلی برای انبارش کوتاه‌مدت در زیر نور خورشید برای آن‌ها نیست.

عملیات کارگاهی اولیه

  • مجری سیستم فاضلابی پوش فیت باید ابزار مناسب این کار شامل: ابزار برش، پخ زن (کونیک کن)، ابزار عمومی و در صورت نیاز دستگاه جوش و پروفیل بر را در اختیارداشته باشد. مجری موظف است نقشه‌های فاضلاب را به‌ درستی مطالعه و اشرافیت به محل کارگاه و سازه آن داشته باشد.
  • دقت کنید که تیغۀ دستگاه‌های لوله بر و کونیک کن کارا و تیز باشد.
  • محل کارگاه باید دارای نور مناسب و همچنین عاری از مصالح و نخاله‌های ساختمانی باشد.
  • لوله و اتصالات موردنیاز در هر جبهه کاری باید به ‌اندازه لازم برده شده و پس از انجام نصب به انبار مرجوع شود. از قرار دادن بی‌مورد اتصالات یا لوله‌ها در سرویس‌ها یا جبهه‌های کاری که عملیات نصب به پایان رسیده است اجتناب کنید.
  • تمام حلقه‌های آب‌بندی باید تمیز و عاری از هرگونه گرد و غبار و یا شن و ماسه باشد. در صورت مشاهده حتماً باید تمیز شوند.
  • پس از پایان هر روز کاری اتصالات به انبار برده شود و به‌صورت جداگانه در کارتن‌های خود تا شروع عملیات جدید در روز بعد قرار داده شوند.
  • از بریدن بی‌مورد لوله‌ها اکیداً خودداری کنید. با توجه به اینکه لوله‌ها به‌ صورت یکسر سوکت و دوسر سوکت در اندازه‌های متفاوت ۲۵، ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰، ۳۰۰، ۶۰۰ سانتی‌متری تولید می‌شوند، بنابراین برای بریدن لوله‌ها، طول‌های مناسب انتخاب شود تا از پرت بی‌رویه و به‌دنبال آن ضرر اقتصادی به کارفرما پرهیز گردد.
  • از کوتاه کردن یا تغییر شکل اتصالات به‌شدت پرهیز شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید